ورود ثبت

ورود به حساب کاربری خود

نام كاربري *
رمز عبور *
من را به خاطر داشته باش

ساخت يك حساب كاربري

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده مورد نیاز است.
نام *
نام كاربري *
رمز عبور *
تكرار رمز عبور *
ايميل *
تكرار ايميل *

قلم مهر

قدرت معنوی 6

قدرت معنوی  

خاطرات یک شاعر و خبرنگار کانادایی از دیدار با امام خمینی

قسمت ششم

آیت‌الله خمینی از همه این انزجارهای دائمی مصون ماند و انقلاب اسلامی او، صرف نظر از گسترش آن در کشورهای دیگر، پیروز شد. آنان‌که از سرنوشت ایران با تابعیت محض آن از اسلام ناب، عاجز و ناراضی بودند و هم ایرانیانی که در تبعید به سر می‌بردند و هم غربی‌هایی که با مطلق‌گرایی اساطیری مخالف بودند، چاره‌ای جز زجر کشیدن نداشتند. باید در مورد موسی، محمد(ص)، مسیح، بودا، یا «کنفسیوس»1 اندیشید و از خود پرسید: آیا هیچ یک از آنان به سازش با قدرت‌های سکولاریسم یا «ماتریالیسم الحادی»2 تن در می‌دادند؟ این تنها یک واکنش اسطوره‌ای به تکذیب برتری آن ساختار مذهبی نبود، بلکه اطاعت از این ساختار تنها حقیقت مطلقی بود که وجود داشت.
چگونه «هنری کیسینجر»3 توانست به عمق مفاهیم نویسنده «موعظه سر کوه»4 یا نویسنده «باگاواد گیتا»5 پی ببرد؟ شاید کیسینجر نمونه بارزی از سنت ابهام‌زدایی و سیاستمداری مبتنی بر واقع‌گرایی سیاسی بود. چنین اسطوره‌زدایی از جهان هستی و قلمرو امور سیاسی، در حقیقت دعوت به احیای مجدد اساطیر، کتب مقدس و سیاست متعالی بود. انقلاب اسلامی ایران با رهبری آیت‌الله خمینی به جهان اعلام نمود که خداوند دوستدار اساطیری است که برای بشر فرستاد تا انسان را از اصالت وجودی و سرنوشت نهایی آن آگاه سازد. من در روز چهارشنبه 21 بهمن 1360 شاهد این حقیقت بودم.
تجمع نیرومند مهربانی، سرزندگی و شادمانی که از وجود امام خمینی ساطع می‌شد، مرا در احساس و انرژی نابی که خود را در ژرف‌ترین حس شکنندگی و قدرشناسی ابراز می‌کرد، فرو برد. احساس کردم که از اقیانوس هستی چیز بیشتری به من عطا شد و در این اقیانوس که در وجود امام جریان داشت، شفافیت الهی آشکار بود. در همان سی دقیقه‌ای که امام در جایگاهش نشسته بود، احساس کردم، تک تک سلول‌های قلب و مغزم از عشق و احساسی التیام‌بخش لبریز شده بود.
و...


در آن لحظه هر موهبتی که ممکن بود به انسانی داده شود، به من اعطا شده بود و این تنها به خاطر وجود انسان دیگری بود که خداوند خود همه توجه، حضور و کامل‌ترین مفهوم خود را در وجود او متمرکز کرده بود. حتی احساس می‌کردم، همه زندگی من شفاف شده است، معرفت من در مورد سرنوشت خویش، نیروی بلااستفاده وجودم و انسجام درونم، در حال بیدار شدن بود، و از این پس من به انسانیتی برتر، ژرف‌تر و وسیع‌تر می‌رسیدم.
احساساتی که در من جوشیدن گرفته بود، تاثیر عینیت بخش عجیبی داشت و این تنها مبالغه‌ای از روی احساسات و عواطف نبود بلکه گویی یک‌پارچگی وجود امام قادر بود از هر چیزی در آفرینش عبور کند، دریچه‌های قلب انسان را بگشاید، زخم‌هایش را التیام و به آن عظمت و بزرگی بخشد. امام نه با هدفی از پیش تعیین شده بلکه تنها به دلیل وجود خالص خویش، برایم تصویری از من خلق می‌کرد که شاید روزی به آن دست می‌یافتم و حسی الهی و مطلق که از حقیقت وجود امام در من شکوفا شده بود، عالی‌ترین تجربه زندگی‌ام بود. به یاد آهنگ مسیح اثر «هندل»6 افتادم که گروه کُر «تسبیح»7 اجرا کرده بود و یکی از ناب‌ترین خاطراتی بود که داشتم. این موسیقی بالاترین و عالی‌ترین عواطفی را که یک انسان می‌تواند بروز دهد، به نمایش می‌گذاشت و من به لحظاتی می‌اندیشیدم که انسان در عشق ناب فرد دیگری غرق می‌شود و تسلیم محض او می‌گردد. به لحظاتی می‌اندیشیدم که به عنوان یک پدر، وجود دخترم را لمس می‌کردم، به لحظاتی که در رقابت‌های ورزشی قهرمان شده بودم، به لحظاتی که حس ناب پس از دعا و نیایش و هم صحبتی با قدیسان عالی رتبه را درک می‌نمودم. اما تجربه‌ای با چنین نیرو و حرارتی خاص از احساسات و مفاهیم، که در این لحظه از زندگی خود درک می‌کردم، زیباترین حسی بود که می‌توانستم حتی از جانب خدا تصور کنم.
سرشار از کمال
هنگامی‌که امام خمینی جایگاه را ترک کرد و حضار نیز به ترتیب از حسینیه خارج شدند، من تنها در جای خود ایستاده و به جایی که خمینی نشسته بود خیره شدم، در حالی‌که انرژیی که در قلب من نیز جاری شده بود، هم‌چنان می‌درخشید. آن نور هنوز آن‌جا بود و من تنها تحت تاثیر امواج باقی مانده از آن نیروی درخشان بودم. در درونم هنوز ناب‌ترین و پاک‌ترین اشک‌های زندگیم جاری بود.
«نایپل»8 برنده جایزه نوبل در ادبیات، پوچی اسطوره‌شناسی را که بر عقل‌گرایی و حمایت از تمدن مدرن و سکولار ایستادگی می‌کرد، دیده بود. آثار او حتی با وجود تعصب، بسیار عالی است. او شاید از هر نویسنده وابسته به اسطوره‌شناسی بی‌نظیرتر بود. با این همه، قلب او به معصومانه‌ترین ضربانی که کلام مسیح: «به قلمرو بهشت وارد نخواهید شد، مگر آن‌که هدایت شوید و هم‌چون کودکانی خردسال باشید» را بیان می‌نمود، واکنشی نشان نمی‌داد. نایپل به بهشت نخواهد رفت زیرا او از حسی از زندگی که به واسطه امام همه وجود مرا در برگرفته بود، محروم بود. او نظم خاص فضا، عدم وجود نگرش‌های منفی، مهجوریت و حضور هماهنگ محض و یک‌پارچگی را ندیده بود.
درک این حقایق برای من به روشنی درک مسائل جسمانی بود، اما این‌ها برای نایپل تصوراتی محض محسوب می‌شد. میزان هماهنگی انسان با قوانین آفرینش، تعیین کننده میزان هماهنگی و رضایتمندی است که از وجود او سرچشمه می‌گیرد یا حداقل این تجربه‌ای است که نویسنده داشته است. اما هر کسی باید خود این حقایق را لمس نماید تا تردیدهایش در مورد آن‌چه «والاس استیونز»9 آن را «نیکی ماهرانه واقعی» می‌نامد، از بین رود. «نایپل» و مایک والاس10 از «سی‌بی‌اس»11 کسانی که برای اولین بار پس از حادثه گروگان‌گیری با خمینی مصاحبه کردند12 این نیکی ماهرانه را لمس نکرده بودند؛ این نیکی آنقدر استادانه بود که بسیاری از اندیشمندان نیز قادر به شناخت آن نشدند. آنان‌که برای درک این حقایق برگزیده شده بودند هم‌چون سرّی در پیشگاه خالق خود باقی مانده و باقی خواهند ماند. وجود خداوند برای هر انسانی، به گونه‌ای آشکار شده است و سپس فرد با توجه به میزان دانش خود حضور خداوند را، آنگاه که جلوه می‌کند و آنگاه که محو می‌گردد، درک می‌نماید. طبق اظهارات عارفان، خداوند همواره در همه جا حاضر بوده است، اما از نگاه فلسفه نسبیت، خداوند با مراتب مختلف و تقریبی و بر اساس مقیاس حضوری که می‌توانست در اشیاء، موجودات و یا محیط‌های خاصی متجلی گردد، حضور دارد.
انسانِ کاملاً آگاهی، مانند امام می‌توانست نور وجود خداوند را به موثرترین و روشن‌ترین وجه ممکن انعکاس دهد. حتی قرآن نیز برای بسیاری از افرادی که آن را خوانده‌اند و مدعی شده‌اند که نظم ضعیفی دارد و پیام آن تکراری و ساختار آن به طور گیج کننده‌ای چند بُعدی است، یکی از نمادهای اسرار خداوند است؛ با این وجود، اگر خداوند می‌خواست یا اگر شخصی اراده می‌کرد که در آهنگ کلام عربی و ماهیت درونی آن غرق شود، آن‌ها می‌توانستند قدرت آشکار آن را دریابند. بیشترین سهم، از آنِ کسی است که برایش از رازهای قرآن پرده برداشته شده است، به عبارت دیگر، تنها کسی می‌تواند حقیقت قرآن را درک کند که قرآن خود اسرارش را برای او فاش کرده باشد. خمینی شبیه قرآن بود و خداوند به طور طبیعی و مداوم خطوط و آیه‌های قلب او را تلاوت می‌کرد.
مسلماً تنها مخلوقات برگزیده شده در این جهان قادر به درک مفاهیم الهی قرآن هستند؛ تنها مخلوقات برگزیده می‌توانند وجودی به نام خدا را بشناسند؛ آری تنها مخلوقات برگزیده سعادتمند قادر هستند انسجام و قدرت تجلی یافته در وجود یک آموزگار اسلامی و مرد سال مجله تایم در سال 1358 را درک نمایند.13 البته مجله تایم، عنوان مرد سال را به هیتلر نیز به دلیل بنیانگذاری نازیست در آلمان، پیش از جنگ اعطا کرده بود.
با این همه، وقتی از این عقاید فاصله می‌گیرید، با تناقض‌ها و دوگانگی‌های انقلاب و بسیاری از انسان‌های خلاق، اندیشمند و برجسته در این جهان مواجه می‌شوید که با همه خلوص خود با امام خمینی و احکام اسلامی آن مخالف بودند. اما این مسئله موجب نادیده گرفتن این حقیقت نمی‌شد که شخص امام با چنان فصاحت و بلاغت کاملی از نظم غایی جهان و ملت متحد نهایی سخن می‌گفت که ناکارآمدی همه استدلالات مخالفان خود و اسلام را آشکار می‌ساخت، زیرا آن‌ها با شخصیتی مخالفت می‌کردند که مورد رحمت وجود مطلق و آفریدگار این عالم بود و باید تصریح کنم که آن‌ها از تسلط او بر قلب میلیون‌ها انسان بیزار بودند. به جایی که چند لحظه پیش امام در آن‌جا نشسته بود نگاه کردم و حقیقت ماورایی این جهان را دیدم.
از آن‌جایی که باقیمانده حضور یک انسان خالص و سرشار از کمال حیات، پس از آن‌که محل خود را ترک نماید، انرژی و نوری را به فضای اطراف منتقل می‌نماید، می‌دانستم که در حال کلنجار رفتن با واقعه‌ای هستم که برایم رخ داده است و همه توجه من به جایگاه و پارچه سفیدی بود که روی صندلی را پوشانده بود. پیش از دیدن امام خمینی گمان می‌کردم با دیدنش می‌توانم قوانین انقلاب را درک کنم، زیرا وجود خمینی تا حدودی برخی از موانع و محدودیت‌ها را روشن می‌ساخت.

------------------------------------
. کنفسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی است که 500 سال قبل از میلاد مسیح در چین باستان زندگی می‌کرد.
2. اعتقاد به این‌که همه موجودات جهان تنها وجود مادی دارند.
3. هنری آلفرد کیسینجر دیپلمات معروف آمریکایی و مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکاست که در خانواده‌ای یهودی الاصل در آلمان به دنیا آمد و از آلمان تحت کنترل نازی‌ها به آمریکا گریخت و تابعیت این کشور را کسب کرد.
4. موعظه سر کوه، یکی از معروف‌ترین بخش‌های انجیل و آموزه‌های حضرت عیسی است که بر فراز یکی از کوه‌های اطراف شهر جلیل معروف به کوه زیتون خطاب به شاگردان خود و گروه بسیاری از مردم یهودیه و اورشلیم که کنار ساحل صور و صیدون به مشایعت او آمده بودند، بیان نمود.
5. باگاواد گیتا به معنای سرود خداوند، کتابی شامل 18 فصل و 700 بیت است که مهم‌ترین و اسرارآمیزترین بخش حماسه هندی را شامل می‌شود. این کتاب گفتگوی کریشنا یکی از خدایان هندی و سربازی به نام آرجونا را لحظاتی پیش از نبرد تاریخی بر سر حکومت هند نقل می‌کند.
6. جرج فردریک هندل آهنگ‌ساز آلمانی‌تبار متعلق به اواخر دوره باروک بود که عمده معروفیتش به خاطر اپراها، ارتوریوها و کنسرت‌هایش می‌باشد.
7. یکی از گروه‌های هم‌سرایی و موسقیایی متشکل از خوانندگان در کلیساها.
8. نویسنده انگلیسی که جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. کتاب «خم رودخانه» وی از سوی روزنامه دیلی تلگراف جزو صد رمان برتر تاریخ معرفی شد.
9. والاس استیونز متولد 1879 میلادی در پنسیلوانیای آمریکا، شاعر قرن بیستم و برنده جایزه پولیتزر در زمینه شعر است.
10. یکی از معروف‌ترین روزنامه‌نگاران و مجری‌های قرن گذشته بود و برنامه معروف «60 دقیقه» او از پُر بیننده‌ترین برنامه‌های سیاسی در آمریکا محسوب می‌شد.
11. «C B S» یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکایی است. این شبکه در سال 1927 میلادی ایجاد شد.
12. این مصاحبه 14 روز پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تاریخ 27 آبان 1358 در شهر مقدس قم انجام گرفته است. متن این مصاحبه در جلد 11، صفحه 73 صحیفه امام(ره) منتشر شده است.
13. «شخص سال» عنوانی است که هفته‌نامه آمریکایی تایم از سال 1927میلادی هر ساله به کسی که توجه مثبت یا منفی جهانی را برانگیخته باشد اعطا می‌کند. تا سال 1988 میلادی این عنوان «مرد سال» نام داشت. مجله تایم در سال 1358 امام خمینی(ره) را به عنوان «پدید آورنده بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین تحول» مرد سال انتخاب کرد. این مجله در تاریخ 9/9/1358 مصاحبه‌ای با امام(ره) انجام داد و آن را با عنوان «رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله بزرگ امام روح‌الله خمینی» به چاپ رساند. این مصاحبه در صحیفه امام(ره)، جلد 11 صفحه 155 به چاپ رسیده است.

 

کجا دانند حال ما سبکباران ساحل ها           (حافظ)