ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ماه مبارک رمضان و روزه
11-26-2013, 02:33 PM
ارسال: #1
Smile ماه مبارک رمضان و روزه
تمام امتیازها و ارزش‏ها در این دنیا براساس معرفت شناخته می‏شود. بشر زمانی به ارزش نفت و طلا آگاه شد که به معرفت و شناخت رسید. ما انسان ها به دلیل عدم معرفت بسیار زیان دیده ایم، به طور مثال برای عمر ارزش کمی قائل هستیم یا جوانی از ارزش پایینی نزد ما برخوردار است و حتی برای سلامتی خودمان یا حتی اوقات فراغت ارزش زیادی قائل نیستیم.
امام سجاد(ع) در دعای استقبال از ماه مبارک رمضان در اولین قدم از خداوند متعال درخواست می کند که به او معرفت و آگاهی از آینده بدهد.
پیامبر خدا(ص) در حدیثی دیگر می فرماید:
لَو یَعلَمِ العَبد مَا فِی رَمَضَان.
اگر مردم می دانستند در ماه مبارک رمضان قرار است چه اتفاقی بیفتد، دوست داشتند ماه رمضان 12 ماه سال را شامل شود.
در صورتی که ما به جای مأنوس شدن، در این ماه به خواب یا کارهای دیگر می گذرانیم و یا حتی آرزو می کنیم این ماه هر چه زودتر تمام شود.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می فرماید:
اَحِبُّ مِن دُنیَا ثَلاث: السُومُ بِالصَّیف، وَالضَّربُ بِالسَّیف، وَالِاکرَامُ بِالضَّیف
من سه چیز را از دنیای شما دوست می دارم: روزه گرفتن در تابستان، اینکه در جنگ خودم شمشیر بزنم، پذیرایی از میهمان.
تعابیری در باب ماه مبارک رمضان آمده است که در هیچ ماه دیگری نیست: اکثر پیشرفت ها در ماه مبارک رمضان اتفاق می افتد. مسلمانان بیشتر در ماه رمضان به خواسته های‏ خود دست می یابند. که به چند حدیث در این باره اشاره می کنیم.
به طور مثال امام رضا(ع) می فرماید:
مَن قَرَأَ فِی شَهرِ رَمَضَان آیَتٍ مِن کِتابِ الله کَانَ کَمَن خَتَمَ القُرآن فِی غَیرِه.
اگر یک آیه در ماه مبارک رمضان بخوانید برابر است با ختم قرآن.
روزی که ماه رمضان آغاز می شود اتفاقات عجیبی همراه با آن آغاز می شود، در روایات آمده است درهای جهنم بسته و درهای بهشت باز می شود به مانند این است که راهنمایی و رانندگی تمام جریمه‏ها را صفر می کند. این اتفاقات در زمان دیگری رخ نمی‏دهد. به برخی از این اتفاقات اشاره می‏کنیم:
پیامبر در خطبه شعبانیه اشاره می‏کند:
اَنفَاسُکُم فِیهِ تَسبِیح وَ نَومُکُم فِیهِ عِبادَه.
تنفسی که در ماه رمضان انجام می‏شود، تسبیح و عبادت است و خواب شما نیز عبادت است.
با وجود این حدیث شریفه اشاره می‏کند که خواب شما نیز در ماه رمضان عبادت است، این نشان از بخشندگی در این ماه است. به همین خاطر این ماه «شَهرٌ دُعیتٌ فِیهِ اِلَی ضِیافَةِ الله» نامیده می‏شود، و این ماه را ماه میهمانی خدا می‏نامند.
چرا در میهمانی خداوند باید گرسنه بود و روزه گرفت؟
اگر خداوند بخواهد ما را میهمان کند به ما می‏گوید در حالی که روزه هستید تنفس کنید، بخوابید، آیه بخوانید و ثواب و پاداش آن را از ما بگیرید، در شب‏های قدر شب زنده داری کنید و بیش از 83 سال(1000 ماه) ثواب بگیرید.
در روایت آمده است خدا در ماه مبارک رمضان هر شب هنگام افطار سبعین ألف ألف (هفتاد میلیون نفر) را از آتش جهنم می رهاند، چه زندگان و چه مردگان (احیاء و اموات) شامل این مجموعه می باشند. حال ما نمی توانیم خود را جزئی از این مجموعه بزرگ که در 30 شب ماه رمضان بالغ بر دو میلیارد و صد میلیون نفر می باشد، قرار دهیم.
معظم کتاب های آسمانی در ماه رمضان نازل شده است. تورات در 6‏ رمضان، انجیل در 12‏رمضان، زبور در 18‏رمضان، و قرآن در شب قدر از جانب خداوند برای ما نازل شده‏اند.
بزرگان سفارش کرده اند که نگویید رمضان آمد یا رمضان کجایی؟ در روایت آمده پیامبر بسیار برای این ماه ارزش قائل بوده و می فرمودند:
نگویید رمضان، که یکی از نام های خداوند است، بگویید ماه رمضان.
در شب اول ماه رمضان بهتر است انسان غسل کند.
پیامبر‏خدا(ص) فرمودند:
شما چگونه به استقبال ماه رمضان می روید. و ماه رمضان چگونه به استقبال شما خواهد آمد؟
در روایت آمده: إِنَّ أَبوَابَ السَّماء تُفتَحُ فِی أَوَّلِ لَیلَهِ فِی شَهرِ رَمَضَان.
در شب اول ماه رمضان درب های آسمان‏ها باز می شود.
دعاها مستجاب می شود، حتی کسانی که آنقدر گناه انجام داده اند که بین آن‏ها و خداوند حجاب افتاده است، حجاب ها را در ماه مبارک رمضان از میان بر می‏دارند.
امام رضا (ع) فرمود: بدانید که ماه رمضان ماهی است که حرمت زیادی نزد خداوند دارد.
 روزه
روزه‏دارای سه درجه و رتبه می باشد:
1. روزه ای که شامل نخوردن، نیاشامیدن و پرهیز از مبطلات می باشد. همانند روزه ای که ما می گیریم.
2. روزه‏ای که در آن، فکر و جوارح روزه‏دار از گناه نیز روزه باشد.
3. بالاترین درجه از روزه این است که انسان بشکلی روزه بگیرد که در برابر غیر خدا روزه باشد.
در باب احترام ماه رمضان و روزه خواری روایتی است از یکی از یاران امیرالمومنین(ع) بنام نجاشی که شاعر خوبی بود و شعرهای او در جنگ جمل و صفین اثر زیادی برای تهییج رزمندگان داشت و خدمت ارزشمندی به اسلام کرد. نجاشی عادت بدی داشت و آن شرابخواری بود. روزی در ماه رمضان برای نماز، عزم رفتن به مسجد کرد. از جلوی خانه دوستش که رد می شد دید درب خانه باز است، وارد خانه شد و دید که دوستش در حال مشروب خوردن است، دوستش به محض دیدن نجاشی از وی خواست که او را همراهی کند، و نماز را به وقتی دیگر موکول کند. نشاجی با وی همراه شد و پس از مستی شروع به عربده‏کشی کردند. مأمورین امام(ع) که شرایط را اینطور دیدند هر دو را دستگیر و نزد امام علی(ع) بردند. نجاشی تصور می کرد که حضرت علی(ع) از گناه او به پاس خدماتش می‏گذرد. ولی حضرت علی(ع) که همگان به عادل بودنش ایمان داشتند، علاوه بر 80 ضربه شلاق حد و جریمة حرکت زشت او 20 ضربه نیز اضافی او را جریمه کرد. نجاشی بسیار ناراحت شد و نمی‏توانست این جریمه را بپذیرد و علت جریمه اضافی را جویا شد که امام علی(ع) اشاره فرمودند: «لِحُرمَتِ الشَّاذِ الشَّهرِ» برای حرمت این ماه و اینکه حرمت این ماه را شکستی، این جریمه را برای تو درنظر گرفتیم.
پیامبر خدا در باب روزه می فرمایند:
روزه امانت است، امانت را حفظ کنید.
 آسیب های روزه
یکی از نکاتی که قرآن به آن توجه دارد. آسیب‏های یک عمل صالح می‏باشد. و اگر کسی این آسیب ها را نشناسد، عمل صالح او یا از ابتدا اشتباه است و یا بعد از قبولیِ عمل، آفت می زند و خراب می شود.
شیطان در سه مرحله عمل انسان را خراب می‏کند:
1. قبل از عمل .
2. حین عمل (اگر عمل با ریا و یا خراب انجام شود).
3. بعد از عمل (کلاً عمل صالح انسان را با حیله های خود خراب می‏کند مانند سُمعه که انسان عمل خود را برای دیگران تعریف می‏کند).
روزه یکی از اعمالی است که در معرض این آسیب ها قرار دارد.
اول اِی جان دفع شرّ موش کن بعد از آن در جمع گندم کوش کن
چه زیبا گفت مولانا که ابتدا از شرّ موش ها خلاص شو و بعد به کار مزرعه و جمع‏آوری گندم بپرداز. ابتدا آسیب شناسی می‏کند و سپس به انجام عمل خیر می پردازد. در قیامت بسیاری از اعمال نیک انسان‏ها به دلیل اینکه آسیب شناسی نکرده اند، از بین می رود.
یکی از آسیب های بزرگ روزه که در روایات ذکر شده است، غیبت است. پیامبر خدا(ص) فرمود:
کسی که دائماً گوشت برادر خود را می خورد، روزه نیست.
در زبان خود خودداری کنید، نقد کردن را با غیبت و آبروی یکدیگر را بردن، سرّ یکدیگر را فاش کردن اشتباه نگیرید.
پیامبر می فرماید:
روزه‏دار به محض اینکه غیبت کرد، افطار کرده است.
به تعبیر امام(ع) این روزه به شکلی است که اگر انسان را به دلیل نخوردن و نیاشامیدن به جهنم نبرد ولی به بهشت نیز نمی‏برد. این روزه درجات عالی بهشت را نصیب انسان نمی کند.
جنبه دیگری از آسیب‏های زبانی روزه فحش است. پیامبر اکرم(ص) می‏فرماید اگر در ماه مبارک رمضان به روزه داری فحش دادند پاسخ بگوید:
من روزه هستم. سلام علیکم.
امام صادق فرمود:
در این ماه جرّ و بحث نکنید.
و اگر کسی خواستار مجادله و جر و بحث با شما بود از او خواهش کنید تا بحث را به بعد از ماه رمضان موکول کند.
بیشتر سعی کنید زبان خود را به ذکر بچرخانید. ذکرهایی مانند:
لَا إلهَ إلَّا الله، سُبحَانَ الله، الْحَمْدُ للّهِ
جعفر طیار(برادر امیرالمومنین(ع) بود که در سال پنجم بعثت مسلمان‏ها را از طریق دریای سرخ به حبشة اتیوپی برد و در سال هفتم که پیغمبر(ص) خیبر را فتح کرد جعفر بازگشت و پیامبر(ص) بسیار خشنود گردید) در جنگ موته (سال هشتم بعثت) که یکی از فرماندهان سپاه اسلام شده بود دو دستش را قطع کردند و تیرهای زیادی به وی اصابت کرده بود. شخصی بنام عبدالله درباره وی می‏گوید هنوز زنده بود که او را به عقب آوردند و به داخل خیمه بردند و کمی آب برای او آوردند، آب را پس زد و گفت: من روزه هستم، اگر تا افطار زنده ماندم، می‏نوشم و الا می‏خواهم با همین حالت از این دنیا بروم.
یکی از نوادگان امام مجتبی(ع)، بانویی بزرگوار با نام نفیسه خاتون که در سال 208 هـ . ق از این دنیا رخت بر‏بستند و در تاریخ آمده 109 بار قرآن را ختم کرده‏اند. در حال حاضر آرامگاه این بانو یکی از متبرک‏ترین و پر رفت و آمدترین مکان‏ها در مصر می‏باشد.
در احوالات این بانو آمده است در انتظار مرگ بوده که یکی از نزدیکانش از او خواست تا چیزی بنوشد، پاسخ داد نه، سی سال از خداوند تقاضا کردم تا جان مرا در حالی که روزه هستم بگیرد و سپس شروع به خواندن سورة انعام کرد و به این آیه رسید که می‏فرماید:
لَهُم دَارُ السَّلَام عِندَ رَبِّهِم.
و پس از خواندن این آیه، با دنیا وداع گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاة
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان